Pusę metų naudojamas LESTO elektromobilis jau įveikė 5000 km

Data
2014 m. sausio 15 d.
Kategorija
Pasidalinti
Jau šešis mėnesius elektros skirstymo bendrovės LESTO vykdomi eksperimentai su elektromobiliu Nissan LEAF atskleidė įdomių tiesų – elektromobilis itin parankus intensyviam naudojimui mieste, jį naudojant vasarą ir rudenį be įkrovimo nuvažiuojamų kilometrų skaičius netgi viršija gamintojo nurodomus 199 km. Naudojant darbo užduotims, elektromobiliu LESTO atstovai daugiausiai nuvažiavo iki 1000 km per savaitę, o vidutiniškai – apie 1000 km per mėnesį.
 
Šiuo metu liepos 22 d. išnuomoto naujo elektromobilio prietaisų skydelis rodo nuvažiuotą bendrą 5000 km atstumą. Vertinama, kad šį kilometrų skaičių pasiekti reikalingos išlaidos elektros energijai sudarytų apie 380 Lt, nors tokį pat atstumą nuvažiuoti įprastu automobiliu bendrovei vidutiniškai kainuoja apie 1800 Lt.
 
„Vienas LESTO darbuotojas per savaitę nuvažiavo apie 1000 km, tam sunaudojo 165 kWh elektros energijos. Tai rodo, kad nuvažiuoti elektromobiliu 100 km paprastam elektros vartotojui kainuotų nuo 6 iki 8,5 Lt, priklausomai nuo turimo elektros energijos tarifo. Tai itin geras rezultatas, kadangi įprastu tokios klasės automobiliu nuvažiuoti 100 km kainuotų apie 30–40 Lt. Naudodami elektromobilį beveik per 6 mėnesius jau sutaupėme 1800 Lt degalams, į aplinką išmetėme 500 kg mažiau CO2 dujų, o svarbiausia, kad elektromobilis visiškai patenkino jam keltus reikalavimus“, – teigia Mantas Vaskela, LESTO Veiklos plėtros skyriaus vadovas.
 
Per 6 mėn. elektromobilis išmėgintas įvairiose situacijose: jį LESTO inžinieriai naudojo kaip tarnybinį automobilį vykti pas klientus tikrinti ir keisti apskaitos prietaisų, LESTO vadovai pakaitomis jį naudojo kaip transporto priemonę dalykiniams susitikimams, taip pat automobilis naudojamas įmonės reprezentacijai. Elektromobiliu ne kartą važiuota iš Vilniaus į Kauną ir atgal. Dabar elektromobilis intensyviai bandomas žiemą. Jo nuvažiuojamas atstumas, esant šalčiams (-5 laipsnių Celsijaus), sumažėjo maždaug iki 130km, kuomet automobilio salone buvo palaikoma 18 laipsnių temperatūra.
 
„Planuojant didesnio atstumo keliones, svarbiausia nuvykus surasti elektros lizdą, kuriame galima būtų elektromobilį bent kiek įkrauti. Kadangi tarp Vilniaus ir Kauno atstumas sudaro apie 100 km, pakakdavo bent valandos įkrovimo iš įprasto elektros lizdo, kad baterija pasikrautų trūkstamam atstumui įveikti grįžtant. Organizuojant tokias tolimesnes keliones visuomet įpratome planuoti ir iš anksto bateriją įkrauti visiškai“, – teigia M. Vaskela.
 
Naujausio „Nissan LEAF“ modelio baterijos gamtą tausojantiems automobiliams leidžia nuvažiuoti iki 199 km, greitosios įkrovos stotelė leidžia elektromobilį įkrauti trumpiau nei per 30 minučių, elektromobilį galima krauti ir iš įprasto 230 V įtampos tinklo, tiesa, tuomet įkrovimas vidutiniškai užtrunka apie 6 valandas.
 
Pasak M. Vaskelos, labiausiai elektromobilio potencialas atsiskleidžia mieste – jis beveik nenaudoja energijos stovėdamas „kamščiuose“, yra itin dinamiškas, kadangi elektrinis variklis neturi pavarų ir leidžia įsibėgėti tolygiai, turi didelį sukimo momentą, kuris tolygus prie bet kokių apsukų – net automobiliui įsibėgėjant. Itin didelių privalumų naudojant elektromobilį mieste suteikia galimybė važiuoti eismo juostomis, skirtomis viešajam transportui, automobilį nemokamai statyti stovėjimo aikštelėse.
 
„Tikrai neįprastas jausmas pajudėti iš vietos elektromobiliu – atrodytų, jis turėtų būti lėtas ir nerangus, tačiau yra visiškai priešingai. Įsibėgėjimas, stipriau spustelėjus akseleratorių, yra itin greitas ir stabilus. Važiuoti elektromobiliu smagu, jame Įdiegta naujausių technologijų, kurios paprastai nebūdingos šios klasės automobiliams, – teigia M. Vaskela. – Taip pat automobilį galima valdyti nuotoliniu būdu – telefono programėle. Tai ypač patogu žiemą, kai galima automobilį pasišildyti prieš išeinant į lauką, ir kelionę pradėti šiltai. O geriausia – jei tą darome elektromobilį prijungę prie elektros tinklo – tai visai neeikvoja baterijoje sukauptos elektros“.
 
LESTO įžvelgia didelį potencialą elektromobilių plėtrai ateityje – efektyviau energiją vartojančios naujos technologijos ir jų diegimas automobilių pramonėje tampa vis konkurencingesnis rinkoje, ypač lyginant su senais, tradicinį iškastinį kurą naudojančiais automobiliais. Idealiomis sąlygomis elektros variklis gali pasiekti net 95% efektyvumą, o iškastiniu kuru varomų automobilių efektyvumas nesiekia ir 50%.
„Planuojama, jog palaipsniui Lietuvoje atsiras pirmieji elektromobilių įkrovos taškai ir kita reikalinga infrastruktūra, bendrovė LESTO taip pat svarsto galimybes prisidėti prie tokios infrastruktūros plėtros, todėl nori būti pasiruošusi pasiūlyti geriausius sprendimus būsimiems elektromobilių savininkams. LESTO pirmąją greitosios įkrovos stotelę planuoja įrengti prie centrinės buveinės Žvejų g., Vilniuje.
 
Perkamiausias pasaulyje elektromobilis „Nissan LEAF" sustiprino „Nissan" bendrovės, kaip pasaulinės lyderės kuriant nulinių emisijų transporto priemones, poziciją. Tačiau tai tėra pradinis plačios „Nissan" elektromobilių programos etapas. Po naujojo „LEAF" pasaulį išvys daug kitų naujų elektromobilių, tarp jų ir „e-NV200" komercinės paskirties modelis bei „e-NV200 taksi".
 
Daugiau informacijos apie elektromobilius, jų technines galimybes, poveikį gamtai ir miestui, kainą, eksploatacijos kaštus, ir kt. pateikiama LESTO internetinėje svetainėje – www.lesto.lt/elektromobiliai.
 
LESTO darbuotojų atsiliepimai apie elektromobilio „Nissan LEAF” vairavimą
 
Vladimir Lukaševič, Vilniaus elektros apskaitų grupės inžinierius:
 
„Tai automobilis, kuris mano darbui – tikrinti apskaitos prietaisų veikimą – yra idealiai tinkamas, kadangi mano aptarnaujama teritorija nėra nutolusi nuo klientų aptarnavimo centro, atstumai yra nedideli, per dieną nuvažiuodavau labai mažai – apie 20 km. Laiko atžvilgiu važiavimas neužtrunka, todėl šio elektromobilio krauti beveik ir nereikėjo. Dirbant tokiu režimu pilnai įkrautas elektromobilis galėtų būti naudojamas savaitę, o gal net ir dvi, kai tuo tarpu dirbant su šiuo metu naudojamu automobiliu, dėl trumpų distancijų sunaudojama nemažai degalų.
Didelis privalumas – galimybė važiuoti juostomis, skirtomis viešajam transportui, o tai sutaupo laiko ir leidžia daugiau jo skirti patiems darbams atlikti. Nors neteko pasinaudoti nemokamo stovėjimo privilegija, bet tai, savaime suprantama, yra dar vienas iš privalumų.
Apskritai apie važiavimą elektromobiliu galima teigti, kad važiavimas yra lengvas ir malonus, be to, nevarginantis, kadangi nėra jokio triukšmo, kurį skleistų vidaus degimo variklis, ir nereikia perjunginėti pavarų. Džiugina ir tai, kad elektromobilis – gamtos neteršianti transporto priemonė.“
 
Karolis Balčiūnas, Molėtų – Ukmergės klientų aptarnavimo centro vadovas:
 
„Jau teko išbandyti elektromobilį. Vykau iš Vilniaus klientų aptarnavimo centro iki Šalčininkų, tai sudaro apie 140 km į abi puses. Net nepilnai įkrautu automobiliu nuvykau iki Šalčininkų. Kol bendravau su darbuotojais, pastačiau elektromobilį krautis, ir po nepilnų dviejų valandų vizito be baimės sugrįžau į Vilnių. Džiugino galimybė naudotis autobusams skirta važiavimo juosta ir tai, kad variklis neskleidžia jokio triukšmo, kurio pradžioje gal net ir pasigedau šiek tiek. Per savaitę elektromobilį krovėme tik tris kartus.
 
Kas nustebino ir sugriovė klaidingą mano nuomonę – kad elektromobilis yra negalinga ir lėta transporto priemonė, anaiptol – tai tikrai galingas automobilis, kuriuo smagu važiuoti tiek mieste, tiek ir užmiestyje. Apskritai manau, kad ateityje tai būtų nepakeičiama transporto priemonė, kuri taupytų apskaitų inžinierių darbo sąnaudas, ypač didžiuosiuose miestuose, kur aktualus mokamo stovėjimo klausimas, degalų sąnaudos, be to, ir laiko, skirto darbui, būtų daugiau. Mat važiavimas papildomomis juostomis ir kitos papildomos funkcijos, esančios būtent šiame modelyje, tokios kaip mobiliojo ryšio laisvų rankų įranga, kuri leistų inžinieriams derinti susitikimus pas klientus, navigacija, padedanti surasti tinkamiausią maršrutą, tikrai sutaupytų laiko.
 
Elektromobilis suteikia teigiamų jausmų – vien tai, kad man patikėjo išbandyti tokią naujovę. Be to, kelyje pasididžiavimą jaučiau ir juo važiuodamas – kad neteršiu gamtos, nekeliu triukšmo, ir tai suteikia išskirtinumo. Vairuoti šį automobilį yra vienas malonumas, jis tikrai labai komfortiškas, tylus, manevringas ir tikrai galingas. Džiaugsmą teikė važiavimas papildomomis juostomis, kuomet kamščiai likdavo užnugaryje, ir neįtikėtina elektromobilio galia.
 
Tačiau važiuodamas elektromobiliu patyriau ir baimės – kartą vykdamas iš Molėtų į Vilnių. Naktį buvau įjungęs elektromobilį krautis, prieš tai neįsitikinęs, ar krovimas vyksta tinkamai. Ryte radau siurprizą – elektromobilis buvo neįsikrovęs, ir prietaisų skydelis rodė, kad elektromobiliu galėsiu nuvažiuoti 75 kilometrus. Pirma mintis, šovusi į galvą – kad iki Vilniaus yra apie 60 km, tad nesklandumų kilti neturėtų, bet deja, vos nuvažiavus 2 km, likusių nuvažiuoti kilometrų skaičius nukrito iki 55 km. Finalas buvo toks, kad pasiekus Vilnių elektromobilis rodė 0 likusių nuvažiuoti kilometrų ir ėjo įspėjimai apie tai, kad reikia nedelsiant stoti ir įkrauti. Tačiau tikslą pasiekiau sėkmingai.
 
Reziumuojant, elektromobilis, Lietuvoje nesant greito įkrovimo kolonėlių, drąsiai tinkamas eksploatuoti važiuojant iki 100–120 km. Norint važinėti tolimesniais atstumais, pvz., vykti apie 70 km iki tikslo, būtina turėti įkrovimo galimybę. Mano atveju, atvykus iš Molėtų iki Vilniaus automobilis turėdavo krautis visą darbo dieną jo neeksploatuojant, kitu atveju kiltų rizika, kad parvykti neužteks įkrautos baterijos. Mieste arba vykstant į rajonus – iki 100–120 km, LESTO inžinieriams tai tikrai labai tinkama transporto priemonė, naktį įkrovus kitą dieną vėl drąsiai galima eksploatuoti.